Flygmässa Aero-2018 i Friedrichshafen

Här kommer en kort resumé från besöket på allmänflygmässan aero-2018 i Friedrichshafen som hölls 2018-04-18–21. Det var första besöket för ena resenären Anders Trönnberg, men medresenären Peter Värmfors har besökt mässan flera gånger tidigare för att hitta modernaste utrustningen till sitt fantastiska hemmabygge, en  UL-maskin Sport Cruiser. Förra årets flygresa ner blev inställd pga envis dimma över Kristianstads Österlens Airport, så detta år fick det bli bil ned. Övernattning halvvägs i Hildesheim. Framme vid Bodensjön bodde vi i idylliska Langenargen, och besökte ankomstkvällen även idylliska Lindau för Spargel med Hollandaise, mums! Vädret var blå himmel med svensk högsommarvärme.

 

Mässan: Mässområdet ligger i omedelbar anslutning till flygplatsen i Friedrichshafen. Vi såg ett större antal kända och mindre kända enmotorplan, främst typ UL-microlight i prisläget 150 000 Euro. Självklart tittade vi på den läckra Dynamic OK Edition generation D3 med infällbart ställ och det senaste inom avioniken, höjdhållande autopilot mm. Man satsar mer på denna UL än på motsvarande VLA som är mera fast i gammalt regelverk och ej så lätt låter sig ändras, exv finns här ej infällbara ställ.

Sonaca 200 är ett två-sitsplan av CS-VLA typ lämplig till flygskolor och leisure flights. Visst är instrumentpanelen robust vacker för den som gillar traditionell 6-pack.

Peter kände sig hemma med LSA-planet Sport Cruiser från Czech Sport Aircraft http://www.czechsportaircraft.com/en/ , som även börjat med nya familjen quattro cruiser med 4 stolar.

Och så besökte vi vänner i Blackwings monter.

 

Exempel på utveckling av el-motorflyg såg vi på Magnus eFusion , en 2-sits hybrid med electric driven Siemens. Den fanns även i version med ren el-drift men än så länge med bara 10 min flygtid.

Gillar du stora drönare så varför inte prova denna Whisper med 2 stolar:

Sedan var det dags titta litet på flygsimulatorer. Vi gjorde ett par pass över Bodensjön med VR-simulator www.pipistrel.eu med X-Alpha Flight Simulator,  och fick en realistisk flygkänsla. Se mera VR-simulering på https://flyinside-fsx.com/

Simulatorn från propair flight med en datorskärm upplevdes kanske mindre intuitiv https://www.propairflight.com/simulationcenter

Avionics: Här fanns massor av tillverkare av digitala flyginstrument. Peter lockades av IFD trots att hans instrumentpanel redan funnit sitt färdiga utförande, men man kan ju alltid prova alternativ. Så visst var det lika bra att köpa en tunn klocka till med ingångar för static, dynamic, digital buss, omställbar till 10-talet olika digitala innehåll.

Mera komplexa digitala system fanns i mängd, exv Dynon (fram och baksida), samt system för Collision avoidance, exv Sky Echo:

Så efter max stimulans för medelålders gubbar kände vi att nu vet vi litet mer om GA, och kan leva ett år till på dessa intryck.

/Anders Trönnberg och Peter Värmfors, båda KFK

 

 

Länkar: Mässans egen utmärkta sammanfattning ämnesvis m bilder.pdf , samt mässans Movies ämnesvis här

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.