LAPL utbildning vid Kristianstads flygklubb.

Kristianstad flygklubb är nu registrerade som ett DTO (Declared Training Organisation) vid Transportstyrelsen. Detta innebär bl.a. att vi nu kan börja utbilda för LAPL certifikat som för UL-piloter kan innebära en snabb väg till att börja flyga normalklassat (se mer info längre ner). I arbetet med att övergå till en DTO så har vi, med mycket god hjälp av KSAK, tagit fram en utbildningshandbok som finns i filarkivet i myweblog.

Övergången till DTO innebär också att vi skall arbeta mer proaktivt med flygsäkerhet. Vi har aktiverat händelserapporteringssystemet i myweblog (finns under fliken verktyg / IRS-integrerat Rapporteringssystem) och uppdaterat rutinen för haveri, händelser och avvikelser (se myweblog/verktyg/rutiner). En del av kommande höstmöte kommer att vara utbildning och genomgång av detta.

Från UL eller Segel till LAPL
Så här står det i vår utbildningshandbok:
Upp till 50% av flygtiden som befälhavare mot de 30 timmarna får tillgodoräknas
6 timmar ensamflygning, varav 3 timmar ska vara distansflygning
Distansflygning om minst 80 nm med en fullstopp-landning på annan flygplats än
startflygplatsen
Examination flygteori LAPL/PPL
Exempel: En UL-pilot med 40 timmar befälhavartid(PIC) måste flyga minst 15 h varav minst: 6 h EK, 3 av dem distansflygning, En distansflygning om 80 nautiska mil med en fullstoppslandning på annan flygplats än startflygplatsen

Vad gäller teorin så måste du göra skriftliga prov för transportstyrelsen. Du kan välja att läsa (eller kanske snarare uppdatera) teorin helt på egen hand eller så hakar du på teorikursen som just börjat. Innan du skriver prov för Transportstyrelsen måste du göra ett skriftligt prov för respektive ämne på flygklubben (pappersprov, 20 frågor, flervalsalternativ).

Om du har UL / SPL bakgrund och vill ta LAPL så hör av dig till Ulf Liedholm eller Magnus Tenghagen (se kontaktuppgifter på flik Bli Pilot, högerkant).

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.