Flygkurs ultralätt

Vill du flyga moderna flygplan med den senaste tekniken, eller verkar ett enklare flygplan som du kan göra underhåll på själv mer spännande?
Då är ultralätt den rätta flygplanstypen för dig!

Ultralätta flygplan är vanliga flygplan med propeller fram och vingar på sidorna. Flygplanen har två sittplatser och får väga max 600 kg med bränsle och bagage. Flygplansklassen är den främsta i teknisk utveckling och flygplanen är ofta modernt utrustade och tillverkade med avancerad teknik. Reglerna för tekniskt underhåll av flygplanen är enklare vilket öppnar både för att göra egen service och att enklare installera ny utrustning.

I Sverige heter flygplanstypen Nationellt Ultralätt Luftfartyg (NUL). Dessa får väga upp till 475 kg om de startar och landar på land. Det finns också Nationellt Lätt Flygplan (NLF) som får väga upp till 600 kg. Båda sorterna får flygas på certifikatet som flygklubben utbildar till, så kallat UL-certifikat.

Flygplanen flygs enligt ”VFR-regler”, det vill säga dagtid i hyfsat väder. I Kristianstads flygklubb flyger vi med en Dynamic WT9. SE-VPF har en maximal startvikt på 450 kg, en marschhastighet på 112 knop och cirka 3 timmars räckvidd.

UL-skolning

Krav för att ta UL-certifikat

För att bli pilot på UL-flygplan ska du ha fyllt 17 år, ha genomgått godkänd teoriutbildning och flugit ca 30 timmar, varav åtminstone 5 timmar utan flyglärare. När du har klarat uppflygningen så får du ta med passagerare när du flugit ytterligare 10 timmar.

Teoriutbildningen läser du på flygklubben med undervisningsträffar en gång i veckan, nästan alla ämnen läses tillsammans med PPL-eleverna med skillnaden att du som UL-elev skriver dina prov i flygklubbens regi.

Flyglärare Ultralätt

Roger Höglund,  0768-181112, sportpilot@live.se
Jonas Nilsson, 0768-580748, mjc.nilsson@gmail.com

Flyg UL om du har PPL/LAPL

Att komplettera sitt PPL- eller LAPL-certifikat med en UL-bilaga har många fördelar. Du får fler flygplan att välja på och kan välja det flygplan som passar för den flygning du har tänkt dig. Du kan tillgodoräkna dig flygtiden i UL-flygplan vid validering av ditt EASA-certifikat. Som UL-pilot som också flyger på EASA-certifikat behöver du inte göra dubbla lärartimmar, har du gjort PC i normalklassat räknas den också för UL-valideringen.

Ingen teoriutbildning behövs för att ta en UL-bilaga, enbart praktisk flygutbildning och uppflygning. Kontakta någon av våra flyglärare om du vill veta mer!

Utöka ditt UL-certifikat

Nuförtiden går det att utöka sitt UL-certifikat med fler behörigheter. Varför inte prova sjöflyg och plötsligt ha hela Sveriges alla sjöar som landningsplats? Våra kollegor i Sjöflyg Syd berättar gärna mer.

certifikatsföreskriften finns också regler för att flyga i mörker och avancerat flyg, men än finns ingen utbildning för detta.

Formationsflygning är ett bra sätt att förbättra sitt flygande och kurser ges för detta runt om i landet. Och så klart går det bra att flyga både navigation- och precisionstävling med ultralätt!