Så kom Ted och hustru Kickie till KFK för att för lokala piloter resp ett par influgna piloter från Söderslätt berätta om projektet Akka-Ones tillblivelse och genomförande för 10-år sedan.
Som pensionerad pilot resp socionom ville de göra något spännande i sin nya tillvaro. En väninna som var lärare med svensk geografi som aktuellt tema inspirerade dem till Nils Holgersson. Det ena gav det andra och projektet tog form.
Planet SE-VAY döptes till Akka One inspirerad av Callsign Airforce One (Presidentens flyg i USA) . Det blev t.o.m. så att TS accepterade namnet som svenskt callsign för Teds egen Eurocub. Turen gick från Kristianstad norröver längs Östersjön till som längst Kiruna, och sedan åter söderut längs västkusten.
Det blev många mellanstopp med lokala föredrag. I allt en VFR-tur på 14 dagar i alla sorters väder. Ted fick utnyttja sin navförmåga från flygvapnet med norrländsk lokalkännedom och tummen i kartan på låg höjd.
Efter föredraget (och kaffet med krispig spettekaka) besvarade Kickie och Ted åhörarnas nyfikna frågor. Det lät nästan som att det kan bli en Akka-One 2.0 framöver?