Tisdag 7/4 samlades det årliga brukarmöte med LFV och personal från flygplatsen.
VDn berättade om den kommersiella verksamheten vid flygplatsen. Sparrow Aviation satsar med fler avgångar till Stockholm, och vidare till fler ställe. Det blir inga resor till Turkiet i sommar, dock till Kroatien. Man jobbar också med nya destinationer från Kristianstad.
Rampen har installerat fler nyckelräknare vid tankanläggning, så man kan beställa egen nyckel och tanka H24, det finns över.
Hemvärnet Syd kommer att hålla en krigsförbandsövning på östra sidan av fältet tor-sön vecka 20. Det kan bli upp mot 50-55 personer och 4st flygplan.
LFV: säkerheten vid ESMK anses som bra, men bättre kan den alltid bli. Det blev dock ett antal störningar under det gångna året (23st), varav 7st luftrumsintrång och 3st banintrång. Av 7st luftrumsintrång, i hela 6st av fallen så fick inte tornet kontakt med flygplanet av olika anledningar: inte på frekvensen och flyger i kontrollerad luft med transponder frånslagen, flyger genom TMA eller CTR utan att anmäla sig eller sina intentioner, trodde man flög utanför TMA, fel på radio, flyger vilse utan kartor och vet då inte vilken frekvens att ropa, övervakar inte heller 121.5. Bristande förberedelse, utförande och kommunikation alltså.
BALTOPS 16 kommer att äga rum över Östersjön 6-18/6. R-område kommer att upprättas, sannolikt på hög höjd. Närmast oss tangerar det Ravlunda. NOTAM kommer snart.
Drönare har alla hört talas om. Försäljningen har ökat lavinartat (2014 till 2015 +500%), från de minsta på enstaka gram för 200 spänn och de stora för uppåt 100 tusen. Närkontakt med flygplan har vi läst om allt oftare, som tur är inte här. Oanmäld flygning i CTR, med liten drönare eller större farkost, kan leda till att man stänger flygplatsen tills dess att säkerhetsrisken är borta. Internationellt regelverk dröjer, Transportstyrelsen kommer att skapa eget under tiden. Datainspektionen har också åsikt om vad man får spela in eller fota.
Kristianstads flygplats ligger i spetsen och har redan egna regler för drönarflygning i CTR som lyder:
- Dagen innan flygningen, anmäl (ring eller mejla) till tornet var man avser flyga, utbredning, höjd, kontaktuppgifter
- Dagen för flygningen, ring till tornet när man börjar flyga
- Efter avslutad flygning, ring till tornet och berätta.
En kommentar var att man hade kunnat samköra en informationskampanj mot allmänheten i närområdet och informera om reglerna.
Användare av fältet fick sen ordet:
Kristianstad FK planerar 2st Spaka Själv dagar och lite annat, dock bara på lördagar när tornet har stängt. Inga större tillställningar eller flygdagar. Kurs i roteflygning tis-fre vecka 21.
Skånes FallskärmsKlubb kommer att hoppa varje helg t o m november.
Hässleholm FK fick stänga sin bana i vintras pga väta. Nu är det öppet igen, det blir traditionsenliga våfflor i sommar på onsdagkvällar, det kan tidvis bli mycket trafik, då är det viktigt att följa varvet, akta bullerkänsliga områdena och prata med varandra i radion.
Sjöbo FK har tillfälliga R-område nära sig, tack vare bra dialog med försvarsmakten så kunde man anpassa konturen så banan kan användas åt bägge håll. FFK Young Pilots läger i sommar.
Sjöflyg Syd: ett av flygplanen får sina flottörer installerade 9/4 vid KRFK och startar sen från släp med destination Ivösjön.
En ny förening på plats var Club Parapente Syd (CPS), skärmflygare alltså. De har verksamhet mest längs klippor, Kåseberga är väldigt populärt och välkänt genom hela riket. De har även en avdelning som kör med motor i ryggen. Man undrade hur skärmflygare kan integreras bättre med övriga flygare. Alla i rummet var ganska eniga om att för detta krävs kommunikation via VHF-radio, rapportera position och avsikt. Det egna frekvensbandet som PTS har tilldelat må funka skärmflygare emellan, men inte till alla andra i luften. Samma gäller vid vinchning, om inget annat berätta till närmaste ACC så får dom berätta oss. Från CPS trodde man en 12m-lång segel syntes hur bra som helst i luften, men så är inte fallet. Våra hårda flygmaskiner har ju ungefär samma mått mellan vingspetsarna, och vi är ändå otroligt små. Men i radion är vi precis lika stora som kärrorna som flyger till CPH.
TFHS i Ljungbyhed kör fr o m nästa vecka med 2st maskiner fram till sommaren, IFR och VFR, det kan bli en och annan approach eller övning.
Ledordet för kvällen var alltså: Kommunikation. Prata i radion, berätta var du är och vart du ska, är du osäker så fråga tornet eller den övriga trafiken. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Man kanske borde ändra VFR-flygning till ”Se och bli sedd, hör och var hörd”.
Det sista som bestämdes var att 10/7 och 24/7 blir studsfria dagar. Detta är viktigt att respektera då det ingår i flygplatsens miljötillstånd.