Flygkurs PPL & LAPL

Vid Kristianstads flygklubb utbildar vi till EASA certifikat:

  • Privatflygcertifikat PPL(A), Startmassa max 5700 kg*
  • Lätt flygcertifikat LAPL(A), Startmassa max 2000 kg och 3 passagerare

Med dessa certifikat kan du flyga obehindrat i hela Europa. Med dessa cert får du inte tjäna pengar på dina flygningar (krävs då CPL -Commercial Pilot License) men man får dock dela på kostnaderna för flygningen.

Har du LAPL kan du bygga på din kompetens med bl.a.:

  • Avancerad flygning,
  • Bogserbehörighet,
  • NQ – Night Qualification,
  • Sjöflygbehörighet enmotor,
  • Bergsflyg.

Har du PPL så kan du även bygga vidare med:

  • IR – Instrument Rating
  • EIR – Instrumentbehörighet begränsad till ruttflygning (ej start och landning)
  • MEP – Flermotorbehörighet
  • FI – Flyginstruktör
  • CPL – Kommersiell flyglicens

Skall du ha ett trafikflygarcertifikat ATPL så krävs i grunden PPL med instrument och flermotorbehörighet + CPL samt att du har genomgått en godkänd ATPL teorikurs.
(Kostnad totalt ytterligare ca 200-250 000 kr, utbildning ges ej vid Kristianstads Flygklubb)

På Kristianstads flygklubb genomför vi PPL och LAPL utbildningen på Piper PA-28 som är ett av världens vanligaste propellerdrivna allmänflygplan. Det är ett enmotorigt, lågvingat helmetallplan. Ett stabilt och tryggt flygplan som är perfekt för grundläggande flygutbildning.

Tummen upp KDZ

Krav för att ta LAPL/PPL-certifikat

Du kan påbörja din utbildning när du har fyllt 16 år och när du får ditt certifikat ska du ha fyllt 17 år, ha genomgått godkänd teoriutbildning och flugit minst 30/45 timmar samt genomfört en godkänd uppflygning med en kontrollant från Transportstyrelsen.

Teoriutbildningen läser du på flygklubben med undervisningsträffar en gång i veckan, nästan alla ämnen läses tillsammans med UL-eleverna med skillnaden att du som PPL/LAPL-elev skriver dina prov i Transportstyrelsens regi (genomförs dock i klubbstugan)

Hur mycket behöver man flyga per år?

Det finns ingen giltighetstid på själva flygcertifikatet men däremot är behörighet för en viss flygplansklass tidsbegränsad. Om du flyger ett enmotorigt kolvmotorplan (t.ex. Piper PA-28) enligt visuella flygregler (s.k. VFR) så måste man förlänga behörigheten var 24:e månad. Förlängning kan ske om du de senaste 12 månaderna flugit minst 12 timmar (varav ett repetitionspass med flyglärare) och genomfört 12 starter och landningar. Om du flugit mindre än 12 timmar de senaste 12 månaderna så skall du genomföra ett godkänt repetitionspass med en flyginstruktör som har PC behörighet.
En annan viktig grundregel är att om du skall ta med passagerare så måste du ha gjort minst 3 starter och landningar de senaste 90 dagarna.